Ángela Sarmiento (Jyoko Kids): “En moments de crisis és quan fan eclosió les idees i les oportunitats”

2019-02-14

Poques vegades llogar un local ens genera tanta satisfacció com quan el negoci en qüestió comporta una forta història de superació i sacrifici. Ho vam veure recentment amb Rosa Estrella Tasty House i ens ho tornem a trobar en aquest cas amb Jyoko Kids, una empresa de fundes per a nadó que triomfa a Amazon amb un volum de vendes superior als tres milions d'euros. Tal és el seu èxit que la seva CEO, Ángela Sarmiento ha passat de ser una mare en atur a una empresària d'èxit que participa en congressos, fires i conferències com a testimoniatge de reinvenció i emprenedoria. El seu cas d'èxit també ha estat recollit pels principals diaris: El País, El Periódico, La Vanguardia…Tots volen conèixer el secret del seu èxit. 

També nosaltres. Per això no ens hem resistit a xerrar amb ella i conèixer la seva història de primera mà. En l'entrevista no es va parlar sobre arquitectura, ni fotografia, temes habituals d'aquest blog. Però sí sobre persones, somnis i també una miqueta sobre Barcelona, que és el que ens uneix. Aquest és el resultat.

 

Ángela Sarmiento, CEO de Jyoko Kids

 

Digues-nos, Ángela, d'on neix la idea de Jyoko Kids?
Per Jana la meva filla. Em vaig quedar sense feina quan estava embarassada de set mesos i després em vaig posar a fer coses per al nadó a casa. Tenia la idea de fer una cosa pròpia, llavors va sorgir això. Vaig pensar: faré alguna cosa per a nadons. Com tenia algunes màquines a casa i molt temps, vaig començar a produir coses i el meu marit em va suggerir vendre-les a Amazon. Després de llegir-nos tot el que eren els paràmetres de qualitat que demanaven, ho comencem a distribuir allí amb bastant acceptació. Des d'aquest moment el projecte va començar a agafar forma. 

 

Diguem llavors que va ser una coincidència el naixement de la teva filla amb el del projecte. Potser si no hagués estat pel teu embaràs, la idea no s'haguera gestat? 
Jo he treballat en disseny i moda tota la vida. En qualitat, producció, disseny, suport tècnic… M'agradava molt fer roba, jaquetes, tot. Em feia la meva roba, però bàsicament perquè m'agradava. Llavors va venir això de Jana i vaig pensar “mira, faré això”. I clar, ha agafat una carrera en la qual vam anar creixent molt i molt ràpid, i, afortunadament, ens enorgulleix dir-ho, sense cap mena de préstecs, reinvertint i reinvertint. Així que podem dir que Jyoko Kids s'ha anat alimentant de si mateix i creixent solet. 


Es pot comprar en algun altre lloc a més d'Amazon?
Sí, també ens poden trobar a Carrefour, FNAC, Intermarché i, per descomptat, en la nostra web, jyoko.com. Amazon ens ha convertit en el que som, llavors ara el que estem fent és pagant posicionament. Estem treballant amb un equip de professionals de SEO i SEM per a posicionar la web en els mercats en els quals operem actualment: Espanya, Itàlia, França, Alemanya i Regne Unit. 


Quin és el país en el qual el producte ha tingut major acolliment?
A Espanya venem molt. A Itàlia també: Després segueix Alemanya, França i, finalment, el Regne Unit. D'altra banda, els Estats Units és una plataforma a la qual entrem fa aproximadament un any i mig. Aquí el producte entra i té un temps de maduració, entre que el coneixes, inverteixes en publicitat, la gent va coneixent-lo i comença a consumir. Després ve el moment de les reviews, els comentaris, el posicionament orgànic, pagat…En aquest moment ja comença a tenir més rotació el producte i es van obrint més referències, de manera que anem obrint més mercat. Ara per exemple estem obrint el Canadà, Austràlia, el Japó…El sostre el veiem encara lluny però sens dubte obrir més mercats ens fa més forts.

Abans d'Amazon, es va intentar en un altre canal de venda? 
No, el primer va ser Amazon. Després, sí. Ens vam veure “obligats” a crear una web, perquè d'alguna manera és com un suport. És com la targeta de presentació de la marca, perquè si jo busco un producte i no trobo la web, em genera desconfiança. Per això comencem a treballar en paral·lel amb la venda a través de la web i cada vegada anem millorant. 

 

Jyoko Kids ©Jyoko Kids


Tant que en la web podem trobar fins a un blog dedicat a temes de maternitat…
Efectivament. Comencem amb el blog perquè teníem, per dir-ho d'alguna manera, “deixebles de la marca”. Gent que estava aquí tot el temps volent saber més de nosaltres i vam anar creant una comunitat. És sorprenent i a més gratificant. 


Us heu plantejat la possibilitat d'obrir una tenda física a Barcelona?
Alguna vegada ho hem pensat: “i si…” però és molt complicat. Una botiga física no et dóna el rendiment que et pot donar una web, a més que es multipliquen les despeses. Amb aquests diners, sacrifiques l'oportunitat d'obrir un altre mercat.


Quins són els reptes als quals s'enfronta Jyoko Kids en 2019?
No sabria dir-te un repte en si. El creixement ja és un repte. Portar-ho bé. No sé si tant per a la marca com per a nosaltres. És difícil gestionar personal quan tens un creixement tan ràpid perquè has d'estar entrenant constantment i necessites gent capacitada. El producte és tan específic que necessites conèixer el mercat molt bé. Més o menys trigues entre set mesos i un any per a dominar-lo. Són moltes coses, molta informació, per això potser el repte és el de ser capaços de mantenir el creixement. 


Quin és el procés de producció?
Comprem el fil, el manem teixir a extern, l'enviem a estampar, després ens l'envien aquí, l'emmagatzemem, el tallem, va directe a planta a ser confeccionat, passa qualitat, i després ve al magatzem. Finalment es va en caixes als centres logístics d'Amazon, perquè per a poder vendre la quantitat que venem, hem de tenir un estoc flotant a tot el món. Ara mateix tenim unes 30.000 peces a tot el món.

 

Fundes de nadó Jyoko Kids ©Jyoko Kids


Quants empleats teniu actualment?
Entre 30-35. Ara mateix també treballem amb fundacions com Ared o Fundació Esperanza, de la Caixa. Ells fan cursos de costura i ens estan enviant gent perquè es capaciti aquí amb el nostre producte. Hem contractat a alguns. Això ajuda també al fet que hi hagi rotació i al fet que ells puguin tenir contacte amb empreses. Són persones que vénen de problemes d'inserció laboral o similar. Persones que per x circumstància han arribat a aquesta situació i que almenys aquí han après a perdre la por. A fer servir les màquines. Tenim màquines industrials d'última tecnologia, per la qual cosa estan actualitzant-se constantment. 


I qui s'encarrega del disseny de producte?
Del disseny de producte m'encarrego jo. Tenim també un dissenyador d'estampats i el treballem en equip. La gent és la que diu que vol, i segons els criteris de cerca, tens tota la informació disponible. Pots saber les tendències. Manegem una carta de colors bàsica, busquem estampats que puguin funcionar i anem traient. No tenim una corba constant de disseny perquè això afectaria el nostre posicionament. 


De cara als consumidors, quin efecte té el “made in Barcelona”?
A la gent d'aquí li agrada. Li agrada saber que els seus diners es queda aquí i també li agrada saber que entra a la seva economia i a la gent de fora també. Barcelona està de moda. 


Sembla que el millor que va poder passar-te fa cinc anys va ser quedar-te sense treball…
Sí, definitivament. Perquè si no, potser no ho haguera intentat. Potser la funda sí l'hauria fet: Però per a vendre en producció hauria estat més difícil. Però va venir així. I en moments de crisis és quan fan eclosió les idees i les oportunitats.

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.
This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.